manddis

Alla inlägg den 23 november 2011

Av amanda magnusson - 23 november 2011 15:07

Idag har det varit skola som vanligt :/ (typ so , matte m.m)   Om en timme ska jag på utveckligs samtal det känns ju sådär , men det är väldigt skönt att veta att det är över sen . Sen så ska jag hem och så :)

Av amanda magnusson - 23 november 2011 15:00

 Jag anser INTE att det finns en enda förklaring till varför man ska bära äkta päls, förutom fåfänga och egoism. Såg nån debatt om päls där nån säger att det är varmare, att det håller längre, att päls inte görs på fabriker som släpper ut massa gift osv. Alltså BULLSHIT! Vad snackar dom för jävla dynga? Jag kan absolut köpa att man tycker päls är snyggt, men då får man fan stå för att man bara tycker det är snyggt och att man inte bryr sig om djuren som plågas och dör för att man ska ha sin päls. Att man inte har några känslor för det- thats it! Att blanda in massa skitsnack om att andra fabriker släpper ut gifter? 1. Är du så puckad att du tror att du har på dig en päls som tas direkt från djuret? Tror du inte pälsen behandlas, det är precis samma massproduktion som när du gör andra jackor. Sen att den håller dig varm? Ja men det finns det andra jackor som gör. Att dom håller längre. Ja mina jackor jag har har hållt väldigt länge, min fuskpäls har hållt i många många år så det går heller inte att säga så. Sen kan man inte säga att det inte gör något om man handlar second hand. Typ “Djuret är redan dött för länge sen”, det irriterar mig nästan ännu mer. Säger man så så är man helt IQ-befriad.

Jag hyser en enorm respekt för ärliga människor. Jag hade inte blivit lika upprörd om folk som bär päls bara är ärliga och typ erkänner att de inte har några känslor för djuren som slaktas, det finns inga andra argument och det vet vi alla om. Men när det då börjas argumenteras mot andra saker, då tröttnar jag. Nu snackar moralkärringen här men det är viktigt att ta upp den här delen också. Jag tycker även att pälsaktivister ska ha respekt för dom som bär päls. Ingen får bli så förnedrad som te x stackars Paow blev när hon fick röd färg kastad på sin pälsjacka. Eller familjerna som säljer pälskläder och får mordhot hem varje dag. Tänk på deras barn, vad har dom gjort? Såg ni på Kalla fakta när det handlade om just det här? Tycker det är synd om dom som säljer päls. Det är deras business, sen om det är fel…jao, men vi måste respektera. Alla får ha en åsikt, men det får inte gå för långt. Även om jag verkligen inte håller med och tycker det är konstigt att folk bär päls så respekterar jag det fortfarande. För ALLA i vår lilla värld är olika. Dock så kan jag försöka tala emot päls för att vissa kanske ändrar sig och inte köper en äkta päls, alternativt sprider detta buskap vidare, men jag dömer ingen. Förutom det med argumenten, är man som sagt bara ärlig så dömer jag ingen.

Ni som säger att det är samma sak som att bära äkta skinn. Eller “Hur kan du då äta kött?” Vi är skapade för att överleva och det är så naturens gång är. Sedan tas skinnet från djuret som dödas för matens skull. Kossan dödas inte för att tillfredsställa något ytligt begär vi människor har. Så jag tycker det är inte är genomtänkt att säga att det är samma sak, men självklart så förstår jag er som tycker så, även om jag inte håller med om det. Det är som sagt skillnad på naturens gång, överlevande och våra begär och fåfängor.

I November månad så slaktas över 1 miljon minkar i Sverige. Kan inte tänka mig att dom har det så jättebra innan de dör i sina små burar osv, och jag blir så otroligt äcklad av detta. Det här är en grej som BARA handlar om vår ytlighet och fåfänga- varför stoppas det inte? Många djur flås även levande, för kännedom. Jag skulle lätt haka på att åka och bränna ner en sån här fabrik alltså så om nån är sugen så kan ni hojta till. Nej men seriöst, vad är det som händer? hur långt ska det gå? Snart kommer det väl bli trendigt att bära människoskinn. Typ.   //allt detta har jag fått från tyras blogg och tycker att det ska spridas vidare :)  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

röstnig

Hur ofta är du inne på min blogg ?? :)
 varje dag :D
 Några gånger i veckan :)
 En gång i veckan
 Nån gång per månad
 Nästan aldrig ;(

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<<
November 2011 >>>

översättnig

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards